středa 2. ledna 2008

Pojednání druhé: O souvislostech

Jak často chodíte k volbám? Možná si myslíte, že častěji než jsou otevřené volební místnosti to nejde. Ale jde :)

Pokaždé když utrácíte ve vašem oblíbeném hypermarketu, volíte o sto šest. Volíte jaký výrobek se bude dál vyrábět, dovážet, vyvíjet nebo třeba i pašovat. Každá utracená koruna je volebním hlasem pro produkt a výrobce se podle toho zařídí.

Podobné je to i obráceně. Volební program je produkt. Výrobek, který si buď koupíte nebo necháte ležet na krámě. Záleží jen na tom, jak se vám líbí jeho barva, jak se necháte ovlivnit předvolební reklamou a sliby a jestli vám chutná guláš. A výrobce-politik dá za reklamu nehorázný balík peněz ...

Jediným rozdílem je přístup k neutraceným hlasům. Neodvolené peníze vám zůstanou - co neutratíte za rohlíky, můžete investovat do LCD televize, počkat na rohlíky zítřejší nebo prostě skočit ke konkurenci. Neutracené volební hlasy si ale do matrace neuložíte. Tyto hlasy se stejným dílem rozpočítají mezi vítěze voleb. Takový hlas už není váš. Odevzdejte do urny nebo zapomeňte.

Zajímavé, při opravdových volbách nemáme právo říci:
"Ne děkuji, opravdu jsem si nevybral. Pojďme jinam."
Žijeme v době kompromisů, taková je demokracie. Ale o tom až příště.

Žádné komentáře: